Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Dejcháš, hejbou se ti prsa!

    Donedávna poslouchaly moje uši, že jsem ještě mladá a nemám z toho či onoho rozum. Jak já se těšila, že jednou nastane doba, kdy já budu ta „nejchytřejší“, ale dneska už bohužel vím, že to byl jen další znak mé nezralé naivity a rozumové absence.

    Obvykle nevyčnívám z řady, a tak jsem jako většina matek nemožná, hloupá a ničemu nerozumějící. Trochu chytrá jsem možná byla jen několik týdnů, to než se první syn naučil mluvit. Před pár dny už ale zapálil na dortu svoji osmou svíčku, tudíž mi začalo být jasné, že ten narozeninový plamen právě začíná nemilosrdně žhnout tu jeho nevinnou dětskou duši. Ten „ohýnek“ na dortu mě možná jen připravoval na léta příští, co mnohdy připomínají spíš oheň pekelný. Předpuberta je holt tady. Ale jelikož vím, že člověk si v těžkých chvílích má představit něco mnohem horšího, aby si zmírnil utrpení, učinila jsem tak i já, a v představě uzřela svůj zapálený dort včetně žáru od přibývajících svíček, jenž připomíná spíš trénink na žár krematorní. Zabralo to. Hned mi bylo líp.

    „Mami, nechceš si s náma jít hrát?“ dostala jsem nečekaně od chlapců, nabídku, a vědomí, že mě ti dva chtějí mezi sebe, mi hřálo naivně tu moji hloupou duši.

    „Chci, ale nesmíte se spolu hádat a prát, jasný? Tak na co si budeme hrát?“ hořela jsem nedočkavostí, ale brzy jsem zhasla.

    „Budeme si hrát na druhou světovou válku. Jo a, mami, nemusíš se bát, my se nebudem prát, my budeme s Kubou spojenci a ty, mami, ty budeš Němec,“ při posledním slově na sebe spiklenecky mrkli, a já v jejich očích četla, že zhynu děsnou smrtí. Spletla jsem se. Dostala jsem čistý zásah do srdce a směla jsem umřít okamžitě. Jen Matěj měl připomínku k mému předsmrtnému projevu, při němž jsem padala přesně podle jeho instrukcí z mého úkrytu do válečného zákopu mezi postelí a topením. Navíc mladší Kuba pořád křičel, že to nemá cenu, když padám tak pomalu, a k tomu ještě pořád dýchám, protože střelený nepřítel musí padat rychle a dýchat teda rozhodně nesmí! Chvíli jsem oponovala, že to není pravda, a já že nedýchám, jenže Jakub mě usvědčil: „Jojo, dejcháš, hejbou se ti prsa!“

    S tou smrtí zkrátka Kuba poslední dobou nedá pokoj. Když ho babička po týdnu prázdnin u ní vracela do mé mateřské náruče, byla jsem podrobena několikadennímu nátlaku v podobě hovorů na toto téma, které probíral s tou mojí mámou. Večer mi vyznával lásku slovy, že jednou chce být zpopelněn jedině se mnou a bydlet ve stejném hrobě. Začala jsem přemýšlet, jak mu tu myšlenku vyhnat z hlavy, ale čas a dětský rozum i to vědomí, že my dospělí jsme hloupí, zapracoval za mě. Kuba dospěl k názoru, že když už bude do smrti hodnej, tak nikdy nezemře. Už jsem se vůbec nepokoušela dopátrat, jak to dokáže až do té smrti, když k ní vlastně nemá nikdy dojít.

    Od toho dne se morbidní téma pozvolna vytrácelo, zlehka jsme o něj brnkli jen nedávno, když jsem při návratu z práce nemohla najít otce rodiny. Kuba si hrál v obýváku s oblíbeným dárkem od té samé babičky, co ho v létě zasvětila do tajů posmrtného (ne)života. Přinesla mu totiž kdysi velkou skleněnou dózu se sirkami. Prý aby si mohl skládat různé obrazce. Škrtátko jsem z toho sice zabavila, ale ony ty děti moc dobře poznají, kdy někde něco chybí. Stejně jako vědí, že maminka patří k tatínkovi, polštář k peřině nebo peníze k peněžence (pravda i s maminkou to platidlo ladí velmi hezky), vědí bezpečně i to o sirkách a škrtátku. A tak jako správný kluk hledá po bytě alternativu, z které by vznikl ten soulad a posléze zážeh.  

    „Kubo, kde máš otce, on tady není!?“ zněla tedy automaticky moje otázka směrem k tomu pyromanovi.

    „Táta odpočívá v pokoji,“ oznámil tajemně a hororově mi máchal sirkou před obličejem. Manžela jsem naštěstí našla po chvilce úplně živého. Hlídání syna ho zmohlo natolik, že si prý na chvíli sednul na záda v dětském pokoji. Ono člověka opravdu někdy vyčerpává to bojování s tvrdohlavým dítětem, co vám natruc bude tvrdit, že bílá je černá, noc je den a českého heraldického lva nepovažuje za náš znak, ale bude se hádat, že tam kde je tenhle lev, se prodávají auta značky Peugeot.

    A tak dneska, stejně jako kdysi moje maminka mně, svým hochům říkám, že jsou ještě moc mladí a nemají z toho či onoho rozum. Jenže se bojím, že jak budou růst a opravdu moudřet, budou nakonec dost chytří i na to, aby poznali, že já ten rozum s pokročilým věkem ztrácím. Ale na jedno se těším moc. To až se s dětmi ocitnu snad aspoň na chvíli v tom průsečíku času, kdy si „budeme rovni“. Jen si musím dávat pozor, abych z toho všeho, co se na tom světě děje, nedobrovolně nezblbla a ten znak, teď už zralé naivity a rozumové absence, se neprojevil ještě před tím očekávaným průsmykem. První příznaky už se bohužel začínají objevovat. Včera jsem míjela autem autobusovou zastávku a lidé na mě mávali, kynuli pravicí a popocházeli. Zpomalila jsem a i já tedy začala mávat, abych jim udělala radost, ale v tom na mě zezadu zatroubil autobus. Ta zastávka byla totiž na znamení.

    Jdu si koupit lecitin a podat si žádost do domova důchodců. Naštěstí mám ještě trochu rozum, takže vím, že vzhledem k čekacím lhůtám je nejvyšší čas. A dokud se mi hejbou prsa, tak je to dobrý. Mám jistotu, že dýchám.

        

   

   

Autor: Ivana Vejvodová | čtvrtek 6.10.2011 12:40 | karma článku: 43,22 | přečteno: 16247x
  • Další články autora

Ivana Vejvodová

Každý si holt hlídá to své

Manžel přede mnou utíká, gestikuluje nesouhlasně rukama, pokouší se přede mnou zavřít dveře, ale já jsem neoblomná. Škvírkou mezi futry mu šermuji malou lištou, jejíž přivrtání mi chybí ke štěstí. Lišta nad dětskou postel, která by držela rákos.

19.7.2013 v 16:48 | Karma: 32,05 | Přečteno: 3070x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Šmarjá, rosteš pro ......

Stejně jako na sklo bubnují kapky deště, aby přece jen zkusily tvrdost okenních tabulek, dobývají se mi do hlavy dvě myšlenky, které se ovšem v konečném smyslu nevylučují a míří do jednoho místa.

30.12.2012 v 19:28 | Karma: 35,52 | Přečteno: 4762x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Tak co to tu teda tak strašně smrdí?

„Proboha, co to tu tak strašně smrdí?“ pomyslela jsem si před časem v koupelně, když jsem zahájila večerní hygienu. Během pár vteřin jsem měla jasno. Vlastně spíš zatmění. A to doslova. Chcete-li si změnit pohled na svět, dejte si na obličej místo pleťové vody odlakovač na nehty.

31.7.2012 v 15:50 | Karma: 40,40 | Přečteno: 9756x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Co se ve škole neučí

Nadechla jsem se, abych přemýšlela o tom, co mi právě řekl starší syn. Kabina starého výtahu mi připadala stejná jako jindy. Ale možná má pravdu. Možná je dobré občas se zastavit, aby člověk s postupem času neztratil ten jasný pohled zpátky přes rameno a zároveň tím získal pravdivější pohled pod nohy a nejlíp ještě dál.

7.3.2012 v 16:50 | Karma: 29,93 | Přečteno: 3005x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

Nesnáším to přerušovaný

Když už se do toho dám, mám to ráda rychle. Žádné zdržování nebo rozptylování! To jenom plýtvá silami. Těším se jen na konec, protože jako skoro každá vdaná ženská nemám čas ztrácet čas. Jdu tvrdě jen za tou slastí na konci. Tu totiž zbožňuju.

19.1.2012 v 19:00 | Karma: 30,72 | Přečteno: 3846x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

Nebuď baba, pochlap se!

„No tak mi poraď,“ loudila jsem na osmiletém synovi aspoň jedno písmenko, když jsme hráli slovní hru Šibenice, kterou dostal od Ježíška. Jen se škodolibě usmál a posunul o další políčko, aby mi mohl oběsit hlavu.

30.12.2011 v 13:13 | Karma: 31,31 | Přečteno: 2859x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

Obráceně a zvráceně!

Když jsem před pár dny chystala mikulášské balíčky pro svoje děti, zjistila jsem, že spravedlnost už asi neexistuje. Ona se totiž člověku většinou nevyplatí, a nakonec trpí ten, kdo to myslel dobře.

12.12.2011 v 13:18 | Karma: 37,14 | Přečteno: 6525x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Hledám ďábla, značka - potřebuju upsat duši

„Ivanko, máš košilku?“ zní mi v uších otázka mojí osmdesátičtyřleté babičky pokaždé, když teploměr nemilosrdně sjede zase o něco blíž nule. Jsem nepoučitelná a zase ji nemám. Zato mám pěknou rýmu a kašel. Jenže dneska si říkám zlatá rýma.........

13.11.2011 v 16:30 | Karma: 33,96 | Přečteno: 3485x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

O spěchání a píchání

Z čekárny je slyšet hádka dvou mužů, který z nich by měl jít dřív na řadu. Oba děsně spěchají. Pořadová čísla se zdají být zbytečná, protože ve frontě by se ta pozice prý určitě hlídala líp, ačkoli tu projdou za tři hodiny i tři stovky lidí, a řada z nich by stát ani nevydržela. Ale fronta by podle nich byla jistota, přitom stačí na tabuli sledovat to svoje číslo. Někdy je to čekání opravdu na dlouho. Čas plyne....

3.10.2011 v 13:03 | Karma: 38,55 | Přečteno: 3397x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Tlačí? Nevadí, už znám svoji cenu

Ono se řekne „jabko“. Prý nepadá daleko od stromu, ale přesto se může lehce stát, že se zakutálí pěkně daleko. Až do míst, kam bychom se my sami nikdy neodvážili.

5.9.2011 v 14:46 | Karma: 32,40 | Přečteno: 2992x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

Pořád ho honím

Znáte to. Jsou dny, kdy máte pocit, že když někdo tam nahoře plánoval noc a den, musel děsně šetřit časem. Přinejmenším aspoň tu noc mohl o pár hodin prodloužit. A možná šetřil i při rozkreslování projektu lidského těla. Jedna nebo dvě ruce navíc by se hodily a dva kyblíky nervů k dobru by taky bodly. Třeba bychom přestali v životě tolik spěchat a vymlouvat se na to, že čas jsou peníze.

20.7.2011 v 14:02 | Karma: 39,11 | Přečteno: 11701x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Dneska neumírej

Tušila jsem, že na mě něco leze. Ten den jsem se cítila jako pan Hanzlík ve filmu „Noc na Karlštejně“. Nepřepadl mě sice mor ani cholera. Dna to taky nebyla, ale to nemění nic na tom, že i zvednutí malíčku pro mě bylo nadlidským úkolem. A jako rána z milosti se dostavila synova zrada. Žádné záchranné akce, žádná empatie. Jen ta zrada a vzdor.

15.6.2011 v 14:24 | Karma: 42,44 | Přečteno: 9530x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

Lepší ocas v hrsti než .....

„Pámbů vám to splatí na dětech,“ slibovalo mi hodně pacientů v době, kdy jsem byla ještě svobodná a bezdětná holka. Tenkrát jsem se na to strašně těšila a těch avízovaných splátek jsem se nemohla dočkat. Probouzet se jako maminka v reklamách, kdy k ní ráno přiběhnou děti a skočí jí do postele, zatímco tatínek už nese podnos se snídaní a s ručně vymačkaným pomerančovým džusem. Tak to byl můj sen.

23.5.2011 v 13:26 | Karma: 35,33 | Přečteno: 4658x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Slyším nohu růst

Ještě nedávno jsem si myslela, že „boží mlýny“ se ocitly v nějaké daleké krajině, kde vládne úplné bezvětří. Ale vánku naštěstí neporučíš, a tak je zřejmě přece jen uvedl zpátky do pohybu, aby zachovaly tu pozemskou rovnováhu a dál nekompromisně mlely.

2.5.2011 v 9:24 | Karma: 36,28 | Přečteno: 5657x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Ručníkama proti nevěře

„Mami, nevíš náhodou, ale fakt jenom náhodou, kde máme čistý ručníky?“ ptal se mě takhle jedno víkendové odpoledne skoro osmiletý Matěj a já dostala záchvat smíchu. Náhodou jsem to totiž věděla.

10.4.2011 v 15:42 | Karma: 34,38 | Přečteno: 4559x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Mám to ráda takhle

Ten první mi tvrdil, že jsem kočka, co ji perfektně vymodeloval stvořitel, jenže pak přišel ten druhý, co na nějaké lichotky neměl náladu, a tak jsem se dozvěděla krutou pravdu o nemilosrdnosti času.

14.3.2011 v 15:27 | Karma: 37,14 | Přečteno: 4502x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

Muž může a otec tuplem!

„Mami, seš si jistá, že nečekáš další mimino?“ vypálil ze tmy předsíně sedmiletý Matěj, když chlapským okem zhodnotil moje břicho krátce po Vánocích. Je tedy pravda, že ručička na váze změnila své působiště o nějakou tu čárečku doprava, ale kalhoty ještě dokážou bez problémů dopravit knoflík k dírce, tak se mě panika zmocnila jen lehce.

21.2.2011 v 14:59 | Karma: 43,55 | Přečteno: 14938x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

Jak jsem měla v ložnici čtyři chlapy a na prsou hady

Manželství má prý dostávat občas pořádnou dávku osvěžení, a protože teď v zimě pletené tlusté ponožky a svetr, co báječně hřeje namrzlá záda, hrají hlavní roli, rozhodla jsem se polechtat manžela jinými svršky. Muži prý vidí život jinak než my ženy, a tak je třeba podle toho jednat.

31.1.2011 v 13:31 | Karma: 37,73 | Přečteno: 4448x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

Muže? Zatáhnout a přiškrtit!

„Přiškrtit! Slečno, když chcete, aby vám neutíkal, tak jedině zatáhnout a přiškrtit!“ vyplula mi z paměti věta právě v okamžiku, kdy moje výchovné taktiky na dětech opět zklamaly.

6.1.2011 v 16:32 | Karma: 43,12 | Přečteno: 13075x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

Kus žvance = ocas v bezpečí

S tím, jak za okny padají další a další sněhové vločky, plamínky ze svíček promítají v obýváku svoji tajemnou stínohru a dětské prstíky nedočkavě otvírají okýnka svých adventních kalendářů, představuji si, jaké to asi bude za pár let.

17.12.2010 v 13:14 | Karma: 39,15 | Přečteno: 8611x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5157x
Zdravotní sestra, máma tří kluků, co nemá ráda "leklé ryby" a radši plave proti proudu.

https://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/takhle-by-nechtel-umirat-nikdo-z-nas-pise-vrchni-sestra-z-nymburske-nemocnice.html

https://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/umirani-covid-nemocnice-vrchni-sestra-nymburk-nemocnice-20210315.html

Seznam rubrik