Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak selhala moje mírumilovná výchova

    Ještě nedávno jsem se dušovala, že povolání svých dětí nechám na nich a nebudu zasahovat. Snad jen občas pustím zmínku o vznešenosti písmenek před jménem. Třeba JUDr. nebo MUDr. zní mým uším tak nějak hezky melodicky, a tak si často v duchu představuju, že by mi vůbec nevadilo, kdyby tento „hudební“ sluch podědily a reálně ho rozvinuly.

    Jenže skutečnost je taková, že kluci frčí úplně na jiné vlně, která s mými sny nikterak nekoresponduje. Matěj neopouští farmářské plány a Jakub byl donedávna velkým obdivovatelem popelářského řemesla, z kterého díky zásahu osudu přesedlal jinam. Tou dobou právě běžel v televizi seriál Sanitka, jenž mu učaroval, protože tam jezdil v posledních dílech stejný model sanitky jako má doma.

    Svitla mi naděje, že mladší syn ze mě udělá takovou tu matku, co slzí a škodolibě prsí hruď, když sousedkám sděluje, že její Jakoubek studuje medicínu a jednou bude v místní nemocnici jistě pan primář.

    Ale jak už to tak v životě bývá, právě ten osud nám někdy připraví klikaté cestičky a sem tam nám na tu cestu vysadí pěkný bodlák.  

    „Bertíku, já tě uzdravím, neboj še,“ chodil šeptat nemocnému Bertíkovi ke kleci  a jezdil kolem ní malou sanitkou, ale přes veškerou snahu nám ptáček odlétl na svůj poslední let do nebe.   

    Od doby, kdy s tátou přijeli z chalupy, kde mu byli udělat hrobeček, se v něm začalo odehrávat cosi zvráceného. Svoji sanitku neopouští ani v noci, neustále vyjíždí na záchranné akce, ale jeho výjezdy končí vždycky stejně.

    „Mami, uš mu nepomůžu, uš je mrkvej, podívej,“ říká s tragickým výrazem a hlavou skloněnou na prsa.

    „No vidíš, nakonec z něj bude ten doktor,“ obrátila se na mě naposledy  kamarádka, ale já věděla, co přijde, takže tak optimisticky jsem to neviděla.

Během chviličky se Kubovi do tváře vrátil blažený výraz a začal plánovat, kam zakope nezachráněnou oběť - tu dinosaura, tu panáčka z Lega nebo Matějovo rytíře i s koněm. Venku hledal mrtvé brouky, pokud byl v pátrání dlouho neúspěšný, zahrál si nohou na osud, a zatímco si ostatní děti na písku při prvním sluníčku konečně plácaly bábovičky, Kuba pohřbíval a z klacíků stavěl kříže.

    Hrobník zkrátka povýšil nad popeláře.

    Každému člověku, co venku potkáme, donekonečna sděluje: „Umžel nám Bertík, je v hrobečku na chalupě, plakal šem.“ Někdo se jen tak pousměje, protože vůbec nevnímá, co mu říká, ale další se zastaví, polituje ho a povykládá takové ty kondolenční řeči. V tom okamžiku je Kuba na vrcholu blaha.

    Brala jsem to jako epizodku v dětském životě, ale jen do doby jarního úklidu. To se mě zmocnil strach. Když jsem totiž visela na okně ve čtvrtém patře, do ticha se ozvalo hororové: „Mami, chceš skočit, jó?“ A neznělo to jako otázka, ale jako přání. Představila jsem si ho, jak kolem mého bezvládného těla jezdí malou sanitkou a konstatuje, že „uš mi nepomůže, protože uš jsem mrkvá“ a na všechny kolemjdoucí  volá podobná slova jako o Bertíkovi, zatímco očekává kondolence. Radši jsem slezla dolů a všechno mu po několikáté vysvětlila. Objasnila mu, co je správné, co ne, a dokonce se mi zdálo, že nastal klid. Ale bohužel jen dočasný. O víkendu se zavřel na záchod, a protože dlouho nevycházel, šla jsem si poslechnout za dveře, co se tam děje.

    „Pomóóóc, pomóóóc, pomožte mi….já še topííím, pomóóóc,“ zněl zoufalý zkreslený Kubův hlas.

    „Chyť še, hážím ti provaž!“ odpovídal vlastním hlasem.

    „Pomóóóc, utopííím še.“

V této fázi už jsem nevydržela a nenápadně pootevřela dveře. Kuba právě zvedal splachovadlo.

    „Požóóór, velká vlna!“

Záchod se spláchnul a já jen na okamžik postřehla, že v té míse se ve vodním víru objevil panáček z Lega, než nadobro odplaval.

    „Jakube, co to má zase znamenat,“ ptala jsem se zoufale a čekala vysvětlení.

    „Nič, utopil še,“ procedil mezi zuby a šel chystat obřad a kříž z brček.

    Nechám tomu na doporučení okolí ještě volný průběh, ale pokud se situace v dohledné době nezlepší, budu muset povolit ze svých zásad a začnu na Matěje tlačit, aby zvážil své plány s farmou, protože při bratrových sklonech by se nám do rodiny víc hodil ten JUDr., ale ani MUDr. jistého lékařského oboru by vlastně nebyl marný.

 

   

 

Autor: Ivana Vejvodová | čtvrtek 8.4.2010 19:14 | karma článku: 35,58 | přečteno: 3511x
  • Další články autora

Ivana Vejvodová

Každý si holt hlídá to své

Manžel přede mnou utíká, gestikuluje nesouhlasně rukama, pokouší se přede mnou zavřít dveře, ale já jsem neoblomná. Škvírkou mezi futry mu šermuji malou lištou, jejíž přivrtání mi chybí ke štěstí. Lišta nad dětskou postel, která by držela rákos.

19.7.2013 v 16:48 | Karma: 32,05 | Přečteno: 3070x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Šmarjá, rosteš pro ......

Stejně jako na sklo bubnují kapky deště, aby přece jen zkusily tvrdost okenních tabulek, dobývají se mi do hlavy dvě myšlenky, které se ovšem v konečném smyslu nevylučují a míří do jednoho místa.

30.12.2012 v 19:28 | Karma: 35,52 | Přečteno: 4762x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Tak co to tu teda tak strašně smrdí?

„Proboha, co to tu tak strašně smrdí?“ pomyslela jsem si před časem v koupelně, když jsem zahájila večerní hygienu. Během pár vteřin jsem měla jasno. Vlastně spíš zatmění. A to doslova. Chcete-li si změnit pohled na svět, dejte si na obličej místo pleťové vody odlakovač na nehty.

31.7.2012 v 15:50 | Karma: 40,40 | Přečteno: 9756x | Diskuse| Ostatní

Ivana Vejvodová

Co se ve škole neučí

Nadechla jsem se, abych přemýšlela o tom, co mi právě řekl starší syn. Kabina starého výtahu mi připadala stejná jako jindy. Ale možná má pravdu. Možná je dobré občas se zastavit, aby člověk s postupem času neztratil ten jasný pohled zpátky přes rameno a zároveň tím získal pravdivější pohled pod nohy a nejlíp ještě dál.

7.3.2012 v 16:50 | Karma: 29,93 | Přečteno: 3005x | Diskuse| Osobní

Ivana Vejvodová

Nesnáším to přerušovaný

Když už se do toho dám, mám to ráda rychle. Žádné zdržování nebo rozptylování! To jenom plýtvá silami. Těším se jen na konec, protože jako skoro každá vdaná ženská nemám čas ztrácet čas. Jdu tvrdě jen za tou slastí na konci. Tu totiž zbožňuju.

19.1.2012 v 19:00 | Karma: 30,72 | Přečteno: 3846x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rozepře o důchodové reformě i ústavní žaloby. Mluví stínová vláda hnutí ANO

25. dubna 2024  10:15,  aktualizováno  10:43

Přímý přenos V atriu Poslanecké sněmovny probíhá tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci mluví...

Šéf sněmovny Johnson přišel na univerzitu podpořit Židy, dav na něj bučel

25. dubna 2024  10:41

Studenti newyorské Kolumbijské univerzity ve středu pokřikovali a bučeli na předsedu Sněmovny...

Opilé policisty, kteří napadli dívku před nočním barem, inspekce obvinila

25. dubna 2024  10:35

Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS) obvinila policistu a policistku, kteří napadali v...

Party na veřejných záchodech. Vandalové si přinesli televize, okna zakryli dveřmi

25. dubna 2024  10:34

Veřejné toalety u náměstí 1. máje a Malé ulice v Mimoni se staly místem bujarého setkání. Účastníci...

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 5157x
Zdravotní sestra, máma tří kluků, co nemá ráda "leklé ryby" a radši plave proti proudu.

https://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/takhle-by-nechtel-umirat-nikdo-z-nas-pise-vrchni-sestra-z-nymburske-nemocnice.html

https://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/umirani-covid-nemocnice-vrchni-sestra-nymburk-nemocnice-20210315.html

Seznam rubrik